onsdag 2 april 2014

Märkliga böcker

Jag fick den här länken av en kollega idag. Det finns alltså böcker där omslagen är gjorda av människohud. Visserligen från 1600-talet och inte så många, men jag ska erkänna att det vände sig lite i magen när jag läste artikeln. Det obehagligaste var nog att det såg både ut som hud, och inte alls. Det var också väldigt likt vanligt läder.

Det betyder i förlängningen att jag har kunnat plocka upp en sådan bok och inte se att något var märkligt. Läskigt, även om böckerna finns på andra sidan Atlanten och vem som helst får inte ta i dem. Så jag behöver inte oroa mig för att behöva komma i närheten av dem. Då är det kanske bättre att fundera på min egen självbild. Jag har alltid sett mig som en icke äckelmagad person. Stämmer tydligen inte helt, åtminstone inte när det kommer till böcker. Bra att veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar