söndag 20 april 2014

Musik Nonstop

Lennart Persson räknas som en av landets stora musikjournalister. Han hade skivbutik i Malmö, skrev i Sydsvenskan, Expressen, Sonic, Pop och ett stort antal andra tidningar. Lennart Persson gick bort 2009 efter en kort tids sjukdom och har hyllats och saknats för sitt sätt att skriva om musik. Jag visste knappt vem han var när jag av en slump hittade Musik Nonstop - Pet Sounds i våra hjärtan och tänkte att det var en bra julklapp till en kund som var i musik- och förlagsbranschen.

Som tur var fick jag ett exemplar själv - och jag är glad över att jag läste den. Inte för att den var speciellt svår, utan intressant. Musik Nonstop är en slags musikhistoria som utgår från en legendarisk skivbutik i Stockholm, Pet Sounds. Många artister, journalister, berömdheter och vanliga musikälskare har letat efter intressant musik där och fått sitt lystmäte serverat av ägare som brinner för musik. Tillsammans med en stort stycke svensk musikhistoria finns här väldigt många roliga och intressanta anekdoter.

Förutom Lennart Persson medverkar en rad kända och duktiga skribenter som Jan Gradvall, Andres Lokko och Joakim Thåström. För mig var detta en helt ny värld, både för att jag aldrig har varit intresserad av musik på det sättet - och också för att jag inte har så bra koll på svensk musik. Det är mycket som har gått mig förbi och då är och var detta en bok som såg till att fylla igen luckor. Sedan är det fascinerande att möta människor som brinner för det de gör, och det svämmar sidorna över av. Idet här fallet råkar det vara passionerad människor i musikbranschen.

Ett hjärta för musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar