tisdag 1 april 2014

Boys - en riktig hundbok

Om jag inte gillade Hundpojken med hull och hår, så älskade jag Anna Ringbergs debutroman Boys. Boys är en whippet som ägs av Lasse. Lasse fyller år och väntar hem sonen för att de ska fira hans sextiofemte födelsedag. Det är stort, för sonen kommer inte hem ofta och Lasse vill visa att han klarar sig själv för en gångs skull. Att allt är i ordning, och så som vanliga människor har det hemma. Inte som det har varit innan. Stökigt, skitigt med lite mycket sprit i bilden. Men då försvinner Boys. Och eftersom det är vinter och Boys inte har något täcke på sig finns det stor risk att hunden fryser och kanske även förfryser. Jag led med alla i tre i huvudpersonerna i boken, och Ringberg skildrar banden mellan de tre så fint. Det är den bästa boken jag har läst som faktiskt klarar av att berätta även hundens perspektiv. Kanske för att det är mer skönlitterärt än etologiskt men jag köper det rätt av. Det är en mycket läsvärd bok om villkorslös kärlek och hur svårt det är att aldrig hitta hem.

Så väldigt bra, och inte bara för att jag gillar hundar. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar