tisdag 22 april 2014

En skadad tass

Istället för att sitta och skriva långa läsvärda inlägg om bra böcker ikväll, har hunden och jag hängt hos veterinären. Detta eftersom en tass har råkat bli uppskuren så illa att det krävdes sövning, fem stygn och ett stort bandage innan vi kunde åka hem igen. Är dock väldigt glad över att min veterinär tog emot oss, trots att det egentligen var fullt på deras kvällsmottagning (ren tur att det var ikväll de hade öppet) och att vi slapp åka in akut till Malmö. Nu blev det dyrt, men akuttid på djursjukhus är ännu dyrare.Jag tackar även högre makter att jag har en försäkring. Hunden som bara är tio månader tog allt - från sprutor och sövning till uppvak - med stoiskt och vänligt lugn, vilket gjorde mattehjärtat stolt och mjukt.

Bra bok om hundars fantastiska näsor.

Men om vi ända ska prata lite böcker, innan jag snarkar lika högt som hunden, så vill jag ändå rekommendera Spårhunden och lukterna  av Lars Fält, Tobias Gustavsson, Jens Karlsson och Jessica Åberg för alla hundintresserade som vill bli riktigt duktiga på att spåra med sin hund. Man får mycket etologi och många konkreta tips på hur du lär din hund att bli riktigt bra på något den egentligen redan kan. Den har en annan ingång än många andra böcker och det gör den intressant. Jag har så här långt endast läst bitar av den, men tänker att det blir en bra bok att fördjupa mig i. Nu när den fyrbenta kamraten och jag missar nästa helgs träningsläger och enbart ska vila i fjorton dagar. Jag försöker se det positivt och tänker att nu kommer vi att få passivitetsträna på riktigt. Och det har ju ingen av oss längtat efter.

Efter två timmar hos veterinären åkte vi hem med ett stort bandage.

En trött dobermann med ett extra trött öga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar