söndag 27 april 2014

Min beskärda del av Strindberg

Som gammal litteraturvetare så har jag fått min del av Strindberg. Jag har sett Drömspel och Fröken Julie (dock inte den hyllade uppsättningen med Persbrandt och Bonnevie). Det kända citatet från Drömspel "Det är synd om människorna" är ju alltid aktuellt, det är bara att läsa vilken nättidning som helst, vilken dag som helst. Jag ber om ursäkt om jag låter både cynisk och bitter - men problem fattas mänskligheten icke! Röda Rummet tyckte jag var en plåga att läsa när den skulle tuggas igenom på grundkursen, och jag kommer helt ärligt inte ihåg så mycket av den.

Då gillade jag Hemsöborna väldigt mycket mer. "Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen" är en inledningsmening som har blivit världsberömd och beskriver Carlsson med en formulering värdig ett Nobelpris. Nu fick inte Strindberg Nobelpriset, vilket han kanske borde ha fått. Jag hittade i alla fall ett par av hans klassiker i min bokhylla, och även om jag måste minska antalet hyllmeter böcker och nog inte kommer att läsa så mycket mer av August så är det svårt att slänga eller ge bort dessa titlar. De har så fina omslag!

Vackra klassiker!

Och nästa helt utanför sitt sammanhang - läs den här artikeln om konsten att skriva en perfekt första mening.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar