torsdag 24 april 2014

Tärningsspelaren och jag

Klassiker är kanske att ta i men kultstatus har boken Tärningsspelaren av Luke Rhinehart (en pseudonym för George Cockcroft) haft länge. Det är en sådan titel som kan dyka upp när intressanta människor i en intervju ska lista smarta saker - och ofta då nämna en bok som betytt mycket. Tärningsspelaren kom ut 1971 och har hyllats för sin skildring av det amerikanska samhället på 70-talet och kritiserats för sin öppna syn på våld och sex. Jag tyckte mest den var tråkig att läsa. Jag har dock orkat till sid 277, så helt lättvindigt har jag inte gett upp. Men det är något med huvudpersonens och psykiatrikerns (som även han kallas Luke Rhinehart) beslut att låta en tärning styra livet som stör mig i grunden. Det finns säkert några slutsatser att dra utifrån denna aversion, men faktum kvarstår. Det är en bok som jag tvivlar på att jag avslutar.

Inte helt i min smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar