måndag 14 april 2014

Tre bra ungdomsböcker i min bokhylla

Min ungdomsdagar är passerade - inte så tråkigt egentligen - men helt sant. Men ålder är bara en siffra påstås det och därför läser jag mer än gärna ungdomsböcker. Gärna bra sådana, och det finns det faktiskt gott om. Här kommer tre exempel som jag gärna rekommenderar:

Sandor slash Ida av Sara Kadefors kom ut för hela tretton år sedan. Jag tyckte det var i går jag läste den. Vad jag minns så fick den rätt mycket uppmärksamhet, och har även filmatiserats. Nåväl, boken handlar om Sandor som är en lovande klassisk balettdansör och Ida som har en mamma som är djup deprimerad. De träffas via en chatt och hittar varandra precis där och när man är som skörast och behöver varandra som mest. Det gäller bara att inte bry sig om vad omvärlden tycker och tänker. Fint, trovärdigt och roligt skildrat.

Jag har tidigare tipsat om Lisa Bjärbos bokblogg Onekligen som jag gärna läser. Allt som oftast om vi ska vara riktigt ärliga. Men jag har även läst hennes debutbok Det är så logiskt alla fattar utom du trots att jag är mer tant än tonåring. Och som tidigare påpekat - det gör inget. För det här är en bra historia med trovärdiga personer och bra dialoger (något som är väldigt svårt att få till). Det är tonårskärlek, humor och intressant i kubik och på ett bra sätt; man vill läsa mer när den är slut.

Tessa i Innan jag dör är sexton år och har leukemi. Hon har inte många månader kvar, förmodligen bara ett halvår. Därför gör hon en lista. Det finns så mycket hon vill hinna med innan det här är över, och helst av allt vill hon ha en kille. Så träffar hon Adam, och ser till att få uppleva en liten men kanske den viktigaste delen av det hon har tänkt sig. Jenny Downham skriver helt osentimentalt, nästan brutalt, om Tessas sista månader. Ändå sprutade tårarna.


Kass bild på tre bra böcker som dessutom är snygga. Läs i påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar