lördag 12 april 2014

När boken är bättre än filmen igen

Lika bra som jag tyckte att Leonardo DiCaprio var i Revolutionary Road igår, lika dålig är han i The Great Gatsby som jag försöker se ikväll (2013). Boken läste jag för många år sedan när jag pluggade litteraturvetenskap och vad jag kommer ihåg så uppskattade jag den. Men jag kan också förstå att den är svår att göra film av. Det är väl alltid en utmaning, jag saknar den nerv som F. Scott Fitzgerald får fram i sin roman. Förtvivlan, girighet, slöseri och tomhet finns på varje sida och speciellt i dialogen. I filmen är det bara överdådigt och platta skådespelare. Jag somnade knappt en kvart in i filmen och jag tror inte bara det beror på att jag har varit ute i skogen hela dagen. Den här filmen passade verkligen inte mig. Och det är nog allt jag orkar skriva idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar