onsdag 13 april 2016

Att hitta bra böcker

Även om jag i perioder inte läser så mycket som jag vill, kretsar ändå många tankar (jag skulle säga dagligen) kring böcker. Framför allt böcker jag skulle vilja läsa. Så är det så klart inte för alla. Och om jag någon gång inte skulle hitta intressanta böcker att läsa, tror jag att jag skulle göra ungefär så här:

Gå till biblioteket och leta upp avdelningen för skönlitteratur (H). Välj en hylla, blunda och dra ut en bok. Låna, gå hem och läs. 

Gå till biblioteket och leta upp en bibliotekarie. Fråga hen om tips på bra böcker. Hen är proffs på detta, och de gånger jag har fått tips har jag väldigt sällan blivit besviken. 

Fråga en kollega om en bra bok. Låna den på biblioteket eller köp. Läs. 

Fråga en vän om en bra bok. Låna den på biblioteket eller köp. Läs. 

Bra böcker finns överallt. Foto: Ryan McGuire

Prova en e-boks- eller ljudbokstjänst. Ofta har du ett antal dagar då du kan läsa gratis. Ladda hem, bläddra runt och läs. Är boken inte tillräckligt intressant, välj en annan titel. Just nu har jag Nextory och tycker den är bra. 

Gå in på Twitter och följ @bokprata så får du många bra tips på bra läsning. Sök även på #boktips och #bokprat, så kommer det upp böcker

Gå in på Goodreads och se vad andra har läst och tycker om olika böcker. Sök på ett ord taget ur luften och se vad som kommer upp. 

Leta upp bokbloggar och lägg tid på att hitta någon som du tycker passar dig extra. Då passar förmodligen boktipsen också bra. Jag hittar inspiration hos blanda andra Bokhora och enligt O. Men det finns många många fler. 

Överkurs 
Börja skumma kultursidorna. När du hittar en eller flera litteraturkritiker eller krönikörer du tycker om googla dem och se vilka böcker de har skrivit om och är positiva till. Prova att läsa någon av dessa. (OBS! Detta har jag inte provat själv, men har några favoriter. Försöker  till exempel läsa det Anina Rabe rekommenderar. Har alltid fungerat.) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar