onsdag 6 april 2016

När en hittar Zola på Netflix

Efter tips från kollega har jag fått upp ögonen för The Paradise. En brittisk serie som i korthet handlar om ett varuhus utveckling i Storbritannien någon gång i slutet av 1800-talet. Den finns på svenska Netflix. Jag fastnade ganska omgående i den och har sett ett par avsnitt. Men när eftertexterna rullade på ett av avsnitten så fastnade blicken på Émile Zola.

Serien bygger tydligen på romanen Damernas paradis. Blev uppriktigt glad och nyfiken. Och lite förvånad: Att hitta av de stora naturalisterna och en av litteraturhistoriens giganter bakom en tv-serie från 2012 var inte vad jag väntat mig. Började direkt fundera på hur nära man följt originalet och vad i boken som har valts för att det är intressant och dramaturgiskt användbart för en tv-serie. Jag kan lägga Thérèse Raquin på listan över klassiker jag läst, men Damernas paradis kände jag inte till. Nu åker den helt klart upp på läslistan.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar