söndag 24 april 2016

Kontaktkontraktet

Jag läser väldigt sällan fackböcker. Om de inte har med hund och hundträning att göra. Därför kommer här ett tips på en hundbok som har påverkat mitt sätt att träna och arbeta med hund. Eva Bodfälts Kontaktkontraktet är en bok om hur du bygger upp en positiv relation med din hund. En grundläggande bok som tydligt visar författarens sätt att skapa en bra vardag. Här finns övningar och tydliga berättelser som förklarar grunden i Bodfälts sätt att kommunicera att få en hund som kommer på inkallning, som är vill samarbeta, som accepterar hantering.

Boken skiljer sig ganska markant från det synsätt på ledarskap som tidigare genomsyrat hundträning men som under de senaste 10-15 åren blandats upp med mer operant betingning och inlärning. Jag läste den för drygt tio år sedan och har då och då återvänt till den. Ju mer jag har tränat och lärt mig desto mer tycker jag också om boken. Nu har den kommit ut i en ny omarbetad version och jag rätt sugen på att läsa den.

Vapendragaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar