lördag 2 april 2016

Poddar och bokpddar

Igår skrev jag om att jag inte gärna lyssnar på ljudbok. Det stämmer idag med. Däremot tycker jag att poddar är en himla bra idé. Jag lyssnar på ett gäng mer eller mindre regelbundet. Här kommer därför en tips- och länklista:

Mellan raderna
Mycket bra bokpodd av Peppe Öhman och Karin Jihde. Pålästa, intressanta resonemang och bra urval av böcker.

En varg söker sin podd
Liv Strömquist och Caroline Ringskog Ferrada-Noli pratar kultur, struktur och samtid. Ofta mitt i prick och väldigt roligt. Kan även rekommendera deras finfina bok Kära Liv och Caroline som utgår från lyssnarfrågor de fått.

Magnus och Peppes podcast
En podd om feminism, journalistik, trender och samtid. Bakom finns Peppe Öhman och Magnus Silfvenius Öhman. Aktuella ämnen spanas på med hjälp av snygga analyser, välgrundade argument och ett och annat gräl.

Bra snack
Anna Sahlin och Nille af Ekenstam svara på allsköns frågor tillsammans med olika gäster. Mycket underhållande och ofta väldigt allmängiltigt. Alltid respektfullt.

Peach and Black podcast
Underrubriken på hemsidan är Making you listen to Prince music diffrently. Och det stämmer. Podden har funnits sedan 2009 och jag tror det är fem (fyra) oerhört pålästa män from Down Under som dissekerar det mesta och det bästa från Prince. Nördigt och fint. 

2 kommentarer:

  1. Tack för braiga poddtips! Jag är en flitig lyssnare av poddar på svenska eftersom jag bor i ett land där svenska inte hörs utanför vår bostad :) Alltid roligt att hitta nya att lyssna ikapp på. Speciellt nyfiken blev jag på Magnus & Peppes podcast :)
    Hälsningar Linnea i Bayern på Lanclin.com

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade inlägget! Kan verkligen rekommendera Magnus & Peppes podcast.

    SvaraRadera