torsdag 7 april 2016

På väg över sundet

Är på väg till vårt grannland för att fira syster med familj i dagarna tre. Funderade kort på vilka böcker av danska författare jag spontant kommer ihåg. Det första jag tänkte på var Ibsen, och det stämmer bra för Nora i Ett dockhem berörde mig starkt som tjugoårig litteraturvetare. Men sedan var det tomt, och tomt. Sedan: Hanne-Vibeke Holst.

Det började med Min mosters migrän eller hur jag blev kvinna och sedan har jag både läst serien om Therese Skårup och serien Kronprinsessan, Kungamordet och Drottningoffret. Den senare har ju blivit väldigt bra svensk tv. Men har man inte läst något av Holst är det hög tid att göra det. Och ramlar man över Kvinnan med de vackra händerna så hugg den direkt. Finns nästan bara på biblioteken numera. Det är en intervjubok från Holst uppdrag som goodwillambassadör för FN och porträtt av femton kvinnor hon mött på resorna. Så fin.

Holst är en bra blandning av samtid, spänning och feminism. Hon lyfter frågor som visar på ojämlikhet och lyckas diskutera det på ett sätt som är både lättillgängligt och obekvämt. Jag tror att många som känner att feminism är ett straff till människorna (männen) kan läsa henne och få en liten insikt om att det är inte det det handlar om. Det handlar om jämlikhet - att män och kvinnor ska ha samma villkor. Läser du Holst så blir det väldigt tydligt avslöjat.

Lika villkor utan hänsyn till kön, sexualitet eller ursprung. Illustrerat med en katt. Foto: Ryan McGuire 


I övrigt kan det bli lite sämre uppdatering här de närmaste dagarna (som om jag är en flitig bloggare!). Dock hoppas jag på att kunna fortsätta med #blogg100, och tänker kallt lösa detta med diverse nödinlägg. Allt för konsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar