fredag 1 april 2016

E-bok eller ljudbok?

I slutet av förra året började jag läsa på ett nytt sätt - i mobilen. För mig, som inte är först med teknik och tycker att en bok i fysisk form är en riktigt bok var det ett stort steg. Tanken på att inte kunna sätta den lästa boken i en bokhylla, kändes konstig. Att inte kunna bläddra eller välja bok efter omslaget ännu konstigare. Men efter att ha provat, mycket skeptiskt och tveksamt, så måste jag erkänna att det här är väldigt smidigt. Framför allt märker jag att min läsning på tåget fram och tillbaka till jobbet har blivit mycket bekvämare och enklare. Jag läser mer helt enkelt. Och det är roligt.

Jag slipper släpa på böcker i en redan tung jobbväska. Det är lätt att byta bok om jag vill läsa något annat. Det går snabbt att leta upp böcker jag är intresserad av. Dock en brassklapp - eftersom jag läser via en prenumerationstjänst så är utbudet viktigt. Och jag tror att ju mer e-böcker jag väljer att läsa desto viktigare kommer utbudet att vara.

Just nu använder jag Nextory. Delvis på grund av jobbet, men också för att jag tycker det är en bra tjänst (jag betalar dock abonnemanget själv). Det går alldeles utmärkt att också låna e-böcker på bibliotek. Det har jag inte lyckats med ännu, men jag är ju den tekniska idioten personifierad.

Av de tretton-fjorton böcker jag här läst på tre månader är en en ljudbok. Det är ingen slump. Jag tycker det är svårt att lyssna/läsa ljudböcker. Jag tappar bort mig. Blir irriterad på den som läser boken. Eller tänker på något helt annat. Så det dröjer nog innan ljudboken blir min grej. Jag gissar på aldrig.

En riktigt bok på många sätt. Foto: Ryan Mcguire

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar