fredag 22 april 2016

Geniet från Minneapolis

Det bara fortsätter - hela världen är lila av sorg idag. Själv är jag bedrövad på ett sätt som jag inte var beredd på. Prince musik har varit med mig sedan jag var tretton år. Sju gånger har jag fått se honom live och oändligt många fler gånger har jag lyssnat till hans i mitt tycke gränslösa musik. Igen och igen och alltid älskat den - som tonåring, som vuxen, som lycklig, som olycklig. Alltid hittat energi och blivit berörd, även i det som är mer svårlyssnat och ligger bortom hitsen.

Just nu finns det hur mycket som helst att läsa om honom. Det jag letar efter är de journalister och skribenter som kan se helheten av hans konstnärskap och inte bara vill skriva en dödsruna. Jag vill läsa (eller höra) de texter och berättelser av de personer som verkligen har lyssnat på musiken. Så här långt kan jag varmt rekommendera Lisa Walls dokumentär i två delar som P3 har lagt ut idag. Så fint och skickligt gjord. Och för mig var det också hög personlig igenkänning. Jag vill också lyssna igenom Jessica Gedins, Erik Gadds och Tina Mehrafzoons Därför älskar vi Prince som sändes idag i P1.

The Lovesexy Tour. Jag spelade in på VHS via SVT. Såg den jämt.

Sedan ligger så klart även Mats Nileskär och P3Souls program om The Black Album på listan. Jag minns själv när jag köpte en bootlegutgåva av den av min kusin (Prince själv drog tillbaka skivan precis innan den skulle ges ut) och satte på första låten. Jag hade aldrig hört något liknande - och då hade jag ändå börjat med mer funkiga än poppiga Lovesexy och betat mig bakåt till den tid då små svarta kalsonger och svarta stay ups var den del av scenkostymen. Då när han var ytterst provocerande med exempelvis Dirty Mind och Controversy. Jag undrar idag vad mina föräldrar tänkte. Men de har aldrig sagt ett ont ord trots att hans musik till stor del handlar om sexualitet, lust, kärlek, passion och åtrå på olika nivåer, i olika gestaltningar och alias.

Tre tips.
Läs gärna Chaos, Disorder, and Revolution - Prince av musikjournalisten Jason Draper. Den ger en heltäckande bild av samarbeten, skivsläpp, uppgång, nedgång och utveckling på ett initierat och intressant sätt. Se gärna Purple Rain, men missa inte konsertfilmen Sign O' The Times. Även Under the Cherry Moon tål att ses idag. Mer som en kultrulle än en klassiker och för att Prince spelar mot en ung, ytterst lovande, Kristin Scott Thomas.Men framför allt - lyssna på all den musik han har lämnat efter sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar