onsdag 20 april 2016

Kerstin Thorvall igen

Jag är tydligen inte klar med Kerstin Thorvall. Varför vet jag inte, men några dagar efter att jag har sett SVT:s miniserie om henne funderar jag fortfarande. Kanske hittar jag några svar i den intervju som Stina Lundberg Dabrowski gjorde med henne 2000 när hon precis hade fyllt 75 år. Den finns ett tag till på Öppet arkiv och jag hoppas verkligen att jag hinner se den. Hittade den av en slump hos Att vara någons fru och blev väldigt glad för det.

Finns på Öppet arkiv fram till 22 juni!

Jag tror att mycket fascination ligger i okänsligheten och öppenheten. Den där okänsligheten för andras önskningar och behov. Hon är så egoistisk men samtidigt faktiskt ingenting annat än så manlig. Att sätta sig själv främst som kvinna är inte idag, och var säkerligen inte då på sextio-sjuttiotalet speciellt accepterat. Hon var ju mamma! Men en mamma som älskade sitt arbete. Och drivet att berätta sant och uppriktigt utan omskrivningar och få så mycket kritik för det medan Ulf Lundell blev hyllad när han skrev ungefär samma sak. Det var länge sedan men jag har läst När man skjuter arbetare, första delen i den bokserie som gav henne upprättelse som författare. Men jag skulle vilja läsa mer om hennes och så klart även av henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar